רון פיינר

  • מיכל מרכוס

    לומד תחת הנחייתו של פרופסור טל דביר (זוכה פרס רפפורט לחוקר צעיר לשנת 2018) באוניברסיטת תל אביב. עבודתו מתמקדת בשילוב של מערכות אלקטרוניות לתוך רקמות מהונדסות על מנת לשפר את רמת השליטה והטיפול. הנדסת רקמות לב הוא תחום המתמקד במציאת פתרון למחסור בלבבות לתרומה. כיוון שמחלות לב הן גורם התמותה המוביל בעולם המערבי, אחד מהפתרונות המבטיחים ביותר הוא הנדסת רקמת שריר לב שיכולה להחליף את הרקמה הפגועה ולהחזיר את הלב לפעילות תקינה. אחת מן הבעיות המרכזיות העומדות בפני מדענים ורופאים בתחום היא חוסר היכולת לשלוט ולנתר את מצב השתל לאחר שהחולה קיבל אותו. על מנת למצוא פתרון לבעיה, רון פיתח מערכת שבה הוא משלב מערכות אלקטרוניות מתקדמות לתוך הרקמה המהונדסת. פתרון זה יאפשר לרופא לעקוב ולשלוט ברקמה מרחוק לאחר שהיא הושתלה בתוך החולה. בנוסף, המערכת מאפשרת לרופא לשחרר תרופות ומולקולות ביולוגיות אחרות מתוך השתל כדי לעודד את השתלבות הרקמה ולמנוע דחייה חיסונית. המחקר של רון אמנם מתמקדת בהנדסת רקמות לב אך ניתן ליישום גם ברקמות ואיברים אחרים. עבודותיו של רון פורסמו בעיתונים מובילים כגון Nature Materials, Biomaterials ו- Nanoscale.    
    מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר אילן, בהנחייתה של פרופ' אורית שפי, מתמקדת בפיתוח כלים ושיטות לשיקום מערכת העצבים לאחר פגיעות ומחלות נוירו-דגנרטיביות. היכולת של תא עצב להשתקם לאחר פגיעה הינה מוגבלת, מה שמעלה את הצורך בפלטפורמות שיקום חדשניות. מיכל מובילה מחקר ייחודי בו היא משתמשת בכוחות מגנטיים כדי לשלוט בצמיחה העצבית ובהובלה של חומרים משקמים לאזור הפגיעה. ע"י קשירה של פקטורי גדילה לננו-חלקיקים מגנטים היא הופכת אותם ליחידות מגנטיות הניתנות להובלה ושליטה מבוקרת מרחוק באמצעות שדות מגנטים חיצוניים. מיכל פיתחה צ'יפים ייחודיים המשלבים אלמנטים מגנטים המאפשרים לכוון את החלקיקים האלה לאתרים ספציפיים ובכך להשיג טיפול סלקטיבי. בצורה זו ניתן למקד את פעילות התרופה לאזורי הפגיעה בלבד ובכך לשפר את יעילות הטיפול ולהפחית את תופעות הלוואי.
    בנוסף, פיתחה שיטה ייחודית בה הופכים את התאים עצמם, תאי העצב, ליחידות מגנטיות פונקציונליות. בעזרת הפעלה של שדות מגנטים חיצוניים היא הצליחה למקם את תאי העצב, ולשלוט בכיוון גדילת השלוחות של התאים המשתקמים. בצורה זו למעשה הראתה יכולת ארגון רשתות עצבים מרחוק. פיתוח טכנולוגיה זו יוכל לתרום רבות לתחומי התרפיה התאית והתרופתית ובפרט לשיקום מערכת העצבים לאחר פגיעה.

    עדי חנוכה

    צבי יערי

    בשלבי סיום דוקטורט בהנדסת חשמל בטכניון, היא חוקרת מאיצי חלקיקים, מתקנים המאפשרים האצת חלקיקים סאב-אטומים (על פי רוב אלקטרונים) למהירות האור, ועל ידי כך מאפשרים יצירת אנרגיה. "מאיצי חלקיקים הם מכשירים הנמצאים בכל מקום סביבנו", מספרת חנוכה, "הם משמשים אותנו במגוון תחומים כגון שיקוף לצורכי בטחון ואבטחה, שיקוף לצורכי אבחון רפואי (X-ray), הקרנות נגד גידולים סרטניים, ועוד." על אף חשיבותם של מאיצי חלקיקים, אחד האתגרים המרכזיים הוא גודלם העצום, החל מגודל של חדר ועד לגודל של עיר קטנה (לדוגמא המאיץ המפורסם סרן שבשוויץ). על רקע זה ניתן להבין את חשיבותו של המחקר של חנוכה. 
    שאיפתה של חנוכה במסגרת עבודת הדוקטורט שלה היא להקטין את מאיץ חלקיקים לגודל של מילימטר, ואת המכונה המכילה אותו לגודל של פחית משקה. האפשרות שהמכשיר יהיה נייד, קטן, זול וזמין מולידה השלכות שהן לא פחות מאשר דרמטיות. "הדבר ינגיש את מאיץ החלקיקים למגוון שימושים וקהילות שכרגע רואים בו טכנולוגיה שאינה ברת השגה, לדוגמא: מפעלים קטנים, קהילות עניות, מדינות עולם שלישי, ואפילו מוסדות מחקר בישראל שכרגע אין באפשרותם לממן מאיץ חלקיקים, כמו הטכניון". 
    במהלך הקריירה האקדמית הקצרה שלה זכתה חנוכה בלא פחות מאשר 30 תארי הצטיינות. במהלך לימודיה ייצגה את ישראל בשני כנסים בין-לאומיים חשובים: האחד - טקס חתני פרס נובל אליו נשלחה כמדענית צעירה לפני שנתיים, והשני בכנס קלינטון ליזמות חברתית (CGIU) שהתקיים לפני 4 שנים, בו זכתה לפגוש את יוזם הכנס, הנשיא האמריקאי לשעבר ביל קלינטון. 
    מהפקולטה להנדסה כימית בטכניון – מכון טכנולוגי לישראל, חיפה, עורך את מחקרו תחת הנחייתו של פרופסור אבי שרודר, אשר מעבדתו מתמחה בפיתוח הובלה ממוקדת של תרופות ופיתוח טכנולוגיות רפואה מותאמות אישית. יותר מ-30% מחולי הסרטן מקבלים תרופות לא יעילות. בחירת התרופה הנכונה, המתאימה למציאות הפתולוגית הייחודית של כל מטופל/ת, היא המטרה העיקרית של הרפואה מותאמת אישית. במחקר הדוקטורט שלו, צבי פיתח מערכת אבחון ראשונית המבוססת על ננו-חלקיקים מסומנים, אשר ביכולתה לחזות את היעילות הטיפולית של תרופות באופן מותאם אישית. באופן ספציפי, צבי ארז כמויות מזעריות של התרופות האנטי-סרטניות )כאלפית מהמינון הטיפולי( בתוך ננו-חלקיקים. חלקיקים אלו זורמים במחזור הדם אל הגידול ושם חודרים אל תוך התאים הסרטניים. לחלקיקים הללו צבי צירף מראש רצפים מלאכותיים של DNA , המשמשים כ"ברקוד" של התרופות ועוקבים אחר פעילות התרופה בתאים הסרטניים.
    המחקר הראה בהצלחה כי התרופות האנטי-סרטניות נמצאו בסוף התהליך בעיקר בתאי סרטן מתים – זאת אומרת שהן הרגו אותם – ואילו החלקיקים שהכילו רק את הברקוד (פלצבו) התגלו בעיקר בתאים חיים של הגידול, זאת אומרת הפלצבו לא חיסל את התאים. כאשר נבדקה היעילות של כל תרופה, נמצאו הבדלים משמעותיים בין תרופה לתרופה, כך שבסוף התהליך התרופות דורגו לפי היעילות הרפואית שלהן באופן מותאם אישית. גישה חדשה זו, היא פריצת דרך טכנולוגית בעלת חשיבות קלינית ומדעית, המאפשרת לרופאים לתכנן טיפול מדויק ואישי לכל מטופל/ת. ממצאים אלה פורסמו בכתב העת היוקרתי Nature Communications והוצגו בכנסים יוקרתיים ובינלאומיים.
    בנימה אישית, צבי גדל בעיר קריית אתא והיה הראשון במשפחתו שסיים תואר גבוה באקדמיה ובפרט תואר דוקטור במדע. כהכרה בחשיבות הסביבה בהצלחתו, צבי מקווה לתרום בחזרה לחברה הישראלית כאשר הוא יחזור מהשתלמות הבתר דוקטורט אותה הוא יערוך במרכז היוקרתי לחקר הסרטן בארה"ב Memorial Sloan Kettering Cancer Center.
     
    Share by: